Mishima'dan Mify'e Japonlar

Kirkegaard'in bir fikrin hizmetinde yasanmis bir hayat fikrinin pratiğe dökülmüş hali diyebilir miyiz Mishima icin? Elbette diyebiliriz. Mishima Kirkegaard'in izinde bir hayat yasamis midir? Bilmiyorum. Ama bir gün bunların hepsinin cevabini bulacağım. Cünkü Denizi Yitiren Denizci ile öyle bir radarıma girdi ki, didik didik Mishima öğrenmeden, kitaplarının hepsini okumadan rahat edemem artık. 

Böyle Japon yazar mi olur Allasen?

Mishima da Kirkegaard gibi tek bir fikrin pesinde yogun, rahatsız ve tutkulu bir hayat sürmüş. O kadar tutkulu ki, 25 Kasım 1970'te henüz 45 yaşındayken sahte bir darbe girişimi sırasında geleneksel bir şekilde hançerle intihar ederek hayatına acı bir son vermis. Onu da elbette sanat gibi teatral bir sekilde yapmış.

Resmen yakisikli gibi ve baya karizma

Kirkegaard'in hayatin kisaligi ve yaşamı ölüme hazırlık olarak görmesi ile Mishima'nin ölüme takintili olmasi ve yaşamı ölüme hazirlik olarak görmesi arasında paralellikler var mi, emin degilim. Ikisi hakkında da su satırları yazacak kadar yüzeysel bilgiye sahip olmakla birlikte cevabi verecek derinlikte bilgiye sahip degilim. Ama dediğim gibi, olacağım ve size burada didik didik Mishima anlatacağım.

Kendisini faşistlikle de komünistlikle de itham eden var. Etiketleri atin bir kenara. Siyasi fikirlerine katılıp katılmamanın bir önemi yok. Mishima'nin edebiyat ve dünyayı görüsü, dünyaya bakisi ve hayati yasasiyisinda o kadar cezbedici bir yan var ki, kiyisindan yaklaşanı mıknatıs gibi kendisine cekiyor.

Ben Ingilizcesini aldım kitabin

Shimubi sanki Mishima örnek alınarak yazilmis, kendini üstün insan yapma çabasında bir öz disiplin örnegi. O kadar utangacmis ki, kendine bir "Spartalı öz disiplin kursu" yazmış. Tramvayı her kullandığında, bir yolcunun ya da diğerinin yüzüne bakıyor. Eğer karşısındaki kişi farklı bir yöne bakarsa, bunu bir zafer olarak görüyor. Bu öz yeterlilik deneyiminden esinlenerek, o andan itibaren öğrenci evinin önündeki kaldırıma adım attığımda bilinçli olarak başını kaldırmaya ve ona doğru gelen insanların yüzüne bakmaya karar vermis. Numara işe yaramış ve bazıları başka tarafa bakmış, birçoğu bakışlarına karşılık vermis ve arada sırada kendisine gülümseyen genç bir kadın da olmuş - tamamen yeni, cesaret verici bir deneyim olarak degerlendiriyor tüm bu tecrübeyi. Kendini disipline etme, Denizi Yitiren Denizci kitabında kendilerini nesnellikle eğiten ergen cocuklar olarak karsimiza cikiyor. Ki ayni yöntem Agota Kristof'un Büyük Defter'nde de var. Bu paralellik beni cok heyecanlandırdı. Alin size kazılacak bir dehliz daha. 

Estetige takintili, hayati bir tiyatro sahnesindeymiscesine yasayan bu adamın kitaplarını lütfen okuyun da surda tartisalim. Su filmini de izledim Mubi'de ama tüm kitapları okunmadan iyi anlaşılamayacak bir film. 

Mishima konusunu SIMDILIK burada kapıyor ve biraz boş beleş muhabbete daliyorum. Su göz kremini Drunp Elephant'in C vitaminli göz kremini almadan önce kullanıyordum. Merakimdan bu bitmeden DE'i almış hatta iki kutu bitirmiştim. Simdi ben de bir öz disiplin gösterip elimdekileri bitiriyorum yeni krem almadan önce. Bu da bitti. Olağanüstü bir özelliğini görmedim ama doğrular düzgün bir krem. Sevdim. Yine alır miyim, almam cünkü ben sürekli yeni ürünler denemeyi seviyorum.
Pazar günü ekmek kızartma makinesinde unuttuğum ekmeklerle salata yaptım bugün. Domatesler saman gibi oldugu icin önce fırında zeytinyağı ve kekikle biraz cizlattim öyle ekledim. Kizarmis ekmek, domates ve peynirin bir arada oldugu Bir Sey nasıl kötü olabilir ki?

Kizceme yeni nevresim aldım. Fotoda cok belli olmuyor ama asiri güzel, dusty pink nevresim, gri yastık ve anstrasit büyük yastık bir de ayni nevresimin pembesinde küçük süs yastigi. Aslinda o nevresimin icinde oldugu cantamsi bir seydi, ben icine yastık aldım, süs yastigi oldu. 

Cool Mishima ile acitigimiz konuyu baska bir Japon Mify ile bitirerek konuyu da baglamis olayım ya da benden tutarlılık beklemeyin rica edeceğim. 

Yorumlar

Popüler Yayınlar